söndag 24 oktober 2010

English (more like "Swedish")

Sa. Var ska jag borja. Fruktansvart att jag inte kan skriva a. A. A. D: I'll survive. Hoppas ni gor det med!



Ett lite roligt inlagg om allt och ingenting forst: Gissa vad jag hittade i en gammal antikbutik i gar nar vi var i Monroe? En vinylskiva med latar fran Varmland. Supercoolt. Jag borjar bli lite galen ang. vad jag anser ar "coolt". For det forsta tyckte jag knappt att nagot var "coolt" innan jag kom hit, men jag har borjat fa helt andra asikter (eller snarare fatt over hududtaget...) om det (pa ett roligt satt). Ska ocksa papeka att jag inte handlat sa mycket som jag trodde jag skulle gora i borjan, mestadels pga. att alla skolgrejer m.m. ar sa dyra. Det jag har spenderat mest pengar pa ar dock, tror jag, skor.



Dessa fann jag i gar nar jag letade vinterkangor. De ser arligt ganska vidriga ut. Forstar om ni tycker det, men jag alskar dem! De star emot -45 grader C. Otroligt! :D Perfekt for mina isfotter. Dyra (relativt...), men tror nog att jag kommer slita dem i backarna hemma ocksa.



Till engelskan igen. Maste borja med att beratta om hur fruktansvart roligt det ar att prata svenska! Har gjort det totalt fyra ganger sedan jag kom hit. Varav av dessa ganger jag endast "konverserat" tva. Vet inte om jag ens kan kalla de gangerna samtal. Forsta gangen pratade jag med en svenskattling pa skolan, Harry. Detta var ca en manad sedan och vi hade en relativt lang konversation dar huvudamnena var "Pratar du svenska?", "Har du varit i Sverige?" "Hur lange jag varit har" och "Hur konstigt det kanns att prata svenska". Otroligt rolig kansla. Kan inte beskriva den, men det kittlar i magen (!?) och det kanns som om jag sager fel hela tiden. Den tredje pratstunden var ocksa med Harry da jag sa "Jo, jag har traffat honom." Andra gangen var med svenska YFU studenten Lucas som ocksa bor i Chicago omradet och vi stakade oss fram. Upptackte att det var mycket lattare nar jag forsokte ignorera att det kandes som om jag sa fel hela tiden och pratade fortare. Fjarde gangen fragade en pappa pa skolan under en aktivitetskvall "Hur ar laget?" (han var fran Norge...) och efter ett antal sekunder fattade jag vad han sa och svarade "Bra... ... " Kanske borde forklara att vi hade pratat om International Club innan och att jag sa att jag var utbytesstudent och hade pratat om (och kom fran) Sverige.


Okej. Inser att jag mest skrivit om min svenska utveckling. Den ar roligast att skriva om :) Har inte sa mycket tid kvar att skriva pa... Forsta dagen "larde jag mig" otroligt mycket. Tror det mest handlade om att prata igen efter ett langt sommarlov. Kommer ihag hur jag fran forsta besoket pa skolan fick kommentaren "You're English is really good" till "It's perfect" "It's fantastic" "You're better than most Americans". Vilket jag ar overtygad om att den inte ar, de flesta hade ju faktiskt bara hort mig saga nagra fa meningar innan de uttalade sig. Men jag lar mig mer och mer, men forsoker samtidigt komma pa hur jag ska lara mig fortare hela tiden. Jag ser verkligen fram emot att ha engelska.

Allt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar